Nejméně transparentní kampaň k letošním krajským volbám měly podle hodnocení organizace Transparency International (TI) hnutí ANO, SPD a karlovarská koalice ODS a KDU-ČSL s podporou Soukromníků. Nejlépe si vedli Piráti, plzeňská koalice KDU-ČSL, ADS a Nestraníků a ústečtí Spojenci pro kraj. Hodnocení z hlediska průhlednosti financování a přístupu ke kampani dnes česká pobočka TI zveřejnila na webu.
"Strany obecně poskytují velmi vágní informace o plánovaných rozpočtech na kampaň. Neinformují o profilech na sociálních sítích. Zakrývají vztahy k mediálním a PR agenturám. Nepublikují seznamy dárců dříve, než požaduje zákon. Dokonce i tak jednoduchá věc, jako je přehled vlastních předvolebních akcí, je pro mnohé problém," uvádí se v hodnocení.
TI strany oznámkovala jako ve škole. Zcela propadlo hnutí SPD, které podle TI oznámilo pouze celkovou částku na kampaň ve výši 20 milionů korun, nikoli jednotlivé výdaje, dárce, volební tým, najaté agentury, plán předvolebních akcí či volební profily na sociálních sítích. Podobně na tom bylo ANO, které chtělo do kampaně investovat 45 milionů korun. Od čisté "pětky" ho uchránily informace o lidech a agenturách, které se na strategii a marketingu kampaně podílely.
Piráti dostali od TI známku 1,6. Na výbornou organizace ohodnotila jejich seznam dárců, volebních akcí a informace o rozpočtu. Chyběl ale seznam externích spolupracovníků a agentur. Z dalších parlamentních stran si nejlépe vedlo hnutí STAN (známka 3,6) a KSČM (známka 3,8). Horší známku než průměrnou čtyřku dostaly ODS a Trikolóra (shodně 4,2), KDU-ČSL (4,4) a ČSSD (4,6). Na TOP 09, která kandiduje v různých koalicích, ocenila TI její veřejný účet a seznam dárců, čímž strana napomohla k transparentnosti i svým liknavějším koaličním partnerům.
Mezi největší nešvary letos podle organizace patřilo "manipulativní vedení kampaní". Obhájci krajských pozic si podle TI v řadě případů zaplatily PR agentury, aby v médiích publikovaly reklamní články, které zdánlivě informují o běžné krajské agendě. "Pokud tuto práci následně jednoznačně podstrkují v kampani jako svou propagaci a propagaci strany, jde o privatizaci veřejné funkce," uvedl ředitel TI David Ondráčka.
Organizace hodnotila kampaně celkem tří desítek uskupení, a to velkých stran i jejich krajských koalic a úspěšných regionálních uskupení. Trendem v transparentnosti kampaně se podle vedoucího projektu transparentnivolby.cz Ondřeje Cakla stalo "lajdáctví". Většina stran se podle něj ani nenamáhala použít aplikace na zveřejňování informací o rozpočtu, dárcích nebo personálním vedení kampaně.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Návrh na výzvu vlády České republiky jejím občanům.---------------------------------------------------Vážení občané České republiky,nacházíme se v době, kdy naši vlast doslova zachvátila pandemie covidu-19. Lékařská věda sice přišla s návrhy, jak jí čelit, ale zatím účinné plně nejsou. Proto vás vyzýváme, abyste se zapojili do sebeobrany proti tomuto napadení každý sám za sebe a pro sebe a pro své blízké. Obranou proti napadení viry je včasné zapnutí imunitního systému lidského těla ihned po zjištění, že není něco s námi v pořádku. Ohřejeme tedy své tělo okamžitě, ihned, na tom záleží ze všeho nejvíce, jakýmikoliv klidnými způsoby, například oblečením teplých oděvů nebo přikrytím dekami atd. a počkáme, zda toto ohrožení přejde. Tělo si to samo vyžádá a po exekuci nám samo řekne dost, když je hotovo. Trvá to tak půl hodiny až hodiny dvě při poctivém provedení. Minimálně se oddělí jiné virové potíže od napadením covidem. Nebezpečnost této metody je nulová a účinnost skutečně vysoká. Když se ukáže za 2-3 hodiny, že zásah účinný nebyl, vyhledejte lékaře. V žádném případě nechoďte s horečkou mezi lidi a zůstaňte v takovém případě doma a vyčkejte pokynů, které vám budou doručeny.Vláda České republiky.------------------------------------------------------------------------------------------------------NEBO TAK NĚJAK.