V hlavním městě je podle severu www.mapaobchodu.cz více než třicet nákupních center, tedy ploch o rozloze větších než pět tisíc metrů čtverečních a zahrnujících alespoň deset samostatných obchodů.
Jakkoliv se vám takový počet může zdát vzhledem k 1,2 milionu obyvatel vysoký, odborníci se shodují, že Praha pro další obchodní domy stále potenciál má. V pátek se nové nákupní středisko otevřelo přímo nad stanicí metra Národní třída a v těsné blízkosti obchodního domu My. Přitom na to, než do Quadria vplují první zákazníci, se čekalo šest let.
Obchodní centrum Quadrio má velmi výhodnou polohu ve středu města. Přímo do něj ústí stanice metra a zároveň je v jednotlivých podlažích propojeno se sousedním domem My, což je pro něj podle odborníků výhodou.
„Poloha v sousedství obchodního domu Tesco My není pro nový komplex Quadrio v žádném případě na škodu. Právě naopak, oba projekty se vhodně doplňují,“ říká Tomáš Drtina ze společnosti Incoma GfK.
Podobně to vidí i Sylvie Samadi, vedoucí oddělení maloobchodních nemovitostí Jones Lang LaSalle.
„Obchodní centrum Quadrio je výjimečné svou polohou na rušné Národní třídě a zároveň se řadí mezi menší projekty. Se svým zaměřením především na služby a nákupy denní potřeby, věříme, že bude fungovat v synergii s obchodním domem My,“ doplňuje Samadi.
Zatímco My nabízí zejména na módu různých značek a pro různé příležitosti, kterou prezentuje v otevřených prostorách, Quadrio poskytuje na čtyřech podlažích více než šedesát obchodů, restaurací a služeb. Zájemci v něm najdou kromě oděvních a kosmetických značek také dvoupatrové knihkupectví, elektro, hračky, dárky, papírnictví nebo potřeby pro domácí mazlíčky, ale i čistírnu oděvů, pojišťovnu, banku, lékárnu, trafiku a lahůdky.
„Celkem je pronajato devětadevadesát procent obchodních ploch, volné jsou už jen některé menší stánky,“ řekl ČTK výkonný ředitel investora CPI Property Group Zdeněk Havelka.
Zákazník uvítá, že eskalátory v jednotlivých patrech o nevelké ploše na sebe plynule navazují a nemusí tak složitě hledat vybranou prodejnu. Quadrio se tak nezařadí ke kolosálním komplexům, jež připomínají spíš bludiště.
Kromě obchodů tvoří nové obchodní centrum také šestnáct tisíc metrů čtverečních kanceláří, třináct luxusních bytů a 250 parkovacích míst. Na prostranství mezi komplexem a budovou magistrátu vyrostla obrovská stříbrná pohyblivá busta Franze Kafky od sochaře Davida Černého. Quadrio přišlo investora CPI Property Group podnikatele Radovana Vítka na zhruba 3,1 miliardy korun.
Než mohlo být centrum na rohu ulic Spálená a Purkyňova otevřeno nákupů chtivým, trvalo to dlouhých šest let. Se stavbou, tehdy ještě pod názvem Copa Centrum, se začalo už v roce 2008, jenže práce pak začaly brzdit problémy s archeologickým výzkumem v místě staveniště. Kvůli stavbě multifunkčního komplexu Quadrio byla po téměř dva roky uzavřena stanice metra Národní třída a vlaky tudy jen projížděly. Po rekonstrukci se znovuotevřela letos na konci června.
Quadrio tak kromě moderní stanice metra podle odborníků přineslo Pražanům další a lepší nákupní možnosti.
„Na druhé straně se ale trh postupně saturuje a zostřuje se i konkurenční boj mezi obchodními centry. Některá jsou velmi úspěšná, jiná se potýkají s nižší návštěvností. Praha má dnes dvakrát více nákupních center než například Mnichov, který je při tom větší. Prostor pro nové projekty se tak samozřejmě zužuje,“ podotýká Tomáš Drtina ze společnosti Incoma GfK. Jedním dechem však dodává, že to automaticky neznamená, že nové obchodní komplexy již vznikat nebudou.
V některých lokalitách kvalitní a dobře připravené projekty reflektující potřeby spádového území podle Drtiny šanci mají. Několik projektů je také již ve stadiu projektové přípravy.
„V dlouhodobém horizontu je v Praze ještě několik lokalit vhodných pro výstavbu obchodních center. Můžeme například zmínit Vítězné náměstí v Praze 6 nebo oblast Bubny v Praze 7. Výstavba v těchto lokalitách je otázkou minimálně pěti let,“ říká Sylvie Samadi z Jones Lang LaSalle.
Prostor pro rozvoj společnost vidí i v centru města, kde v tuto chvíli registruje nejsilnější poptávku po maloobchodních prostorách. „Dle našeho názoru má maloobchodní trh v Praze stále příležitost k růstu. Ve srovnání s jinými regiony v České republice není počet metrů čtverečních obchodních ploch na množství obyvatel tak vysoký. Vezmeme-li v úvahu rostoucí kupní sílu v Praze a ve Středočeském kraji, můžeme očekávat apetit developerů pro výstavbu,“ vysvětluje Samadi.
Některá obchodní centra plánují či provádí rozšíření, aby vyhověla poptávce po prostorech a udržela svou konkurenceschopnost na trhu. Důraz na kvalitu obchodních ploch je vyšší než dříve.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.