Dozorčí rada dnes odvolala předsedu představenstva Českých drah Daniela Kurucze. Na jeho místo byl zvolen dosavadní člen představenstva odpovědný za ekonomiku a finance Pavel Krtek. Dráhy o tom informovaly v tiskové zprávě.
O odvolání Kurucze podle zákulisních informací dlouhodobě usiloval ministr dopravy Antonín Prachař, který s výměnou šéfa drah letos v srpnu na první pokus neuspěl.
"Dozorčí rada shledala, že dlouhodobě nefunguje komunikace mezi předsedou představenstva a vlastníkem. Jsme přesvědčeni, že pan Krtek je zárukou pozitivní změny a zároveň je v jeho osobě zachována kontinuita současného vedení. To považuji za důležité zejména s ohledem na problémy, které vznikly v minulosti a které vedení Českých drah dnes řeší," uvedl v tiskové zprávě předseda dozorčí rady Českých drah a náměstek ministra dopravy Milan Feranec.
Jako nejpalčivější problém uvedl šéf dozorčího orgánu developerské projekty v lokalitách pražských nádraží. "Založily se firmy, kde měly ČD minoritní podíl, a ty měly rozvíjet jednotlivá nádraží. Nicméně se rovněž uzavřely dlouhodobé smlouvy, z našeho dnešního pohledu ne až tak výhodné," řekl Feranec. Jedním z těchto projektů, chystanou výstavbou na pražském Masarykově nádraží se dnes dozorčí rada rovněž zabývala, nicméně otázku prodeje pozemků pro připravovanou výstavbu opět odložila. Kromě Masarykova existují obdobné developerské projekty například na Žižkovském a Smíchovském nádraží.
Krtkovo působení v čele drah chce důkladně kontrolovat ministr dopravy. "Nemá před sebou snadné úkoly a já osobně budu jeho kroky pečlivě sledovat a zároveň na něho klást vysoké požadavky, které povedou nejen k ekonomické stabilizaci ČD, ale zároveň k jejich budoucímu rozvoji na pozici největšího tuzemského dopravce," uvedl v tiskové zprávě.
Od letošního března zastával nový šéf drah post náměstka pro ekonomiku a techniku. Předtím působil v železničním nákladním dopravci AWT, osm let pracoval v Unipetrolu, kde byl ředitelem divize železniční dopravy nebo jako finanční ředitel rafinerie Paramo v Pardubicích.
Do představenstva společnosti dnes dozorčí rada rovněž zvolila Ludvíka Urbana, který od května zastává v národním dopravci nově zřízenou funkci náměstka pro regionální integraci a předtím byl ředitelem krajského centra ve Zlíně. V představenstvu bude Urban zastávat post místopředsedy. Pátým členem představenstva zvolila Romana Štěrbu z odboru strategického controllingu.
Na pět členů z původních tří se představenstvo Českých drah rozrostlo po jednání řídícího výboru společnosti na začátku minulého měsíce. Následně dozorčí rada dovolila čtvrtého člena představenstva, kterým se stal šéf dceřiné společnosti Dílny pro opravy vozidel (DPOV) v Přerově František Bureš. Kromě něj a nově příchozích zůstává v představenstvu dopravce rovněž Michal Štěpán, který do vedení firmy přišel spolu s Krtkem po odvolání bývalého ředitele Dalibora Zeleného na počátku letošního roku.
Mezi hlavními úkoly, které bude muset nové vedení společnosti dotáhnout do konce, je dlouhodobě avizovaný převod nádraží na správce kolejí - Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), a rovněž má udržet rating firmy v investičním pásmu, doplnil Feranec. Výhodou je podle něj skutečnost, že všichni nově jmenovaní manažeři jsou zevnitř společnosti a železniční prostředí důvěrně znají.
Krtek je za poslední rok už třetím šéfem Českých drah. Podle Lukáše Kovandy, hlavního ekonoma společnosti Roklen, ale nejsou personální změny ve státem vlastněných organizacích vnímány investory tak citlivě jako v soukromých firmách, zejména těch obchodovaných na burze. Důležitější je z hlediska ratingu státních podniků typu České dráhy celkový postoj vlády k danému podniku, nikoli to, jaké je aktuálně obsazení jeho vrcholného managementu, sdělil Kovanda.
Kurucz řídil České dráhy od poloviny února, předtím ve společnosti působil jako výkonný ředitel pro provoz a techniku. Od července 2013, kdy exministr dopravy Zdeněk Žák prosadil odvolání dlouholetého generálního ředitele drah Petra Žaludy, zasedal rovněž v představenstvu. Před působením v Českých drahách pracoval dva roky jako šéf pardubické firmy Synthesia, která je součástí koncernu Agrofert nynějšího ministra financí a předsedy hnutí ANO Andreje Babiše. Právě hnutí ANO nominovalo do vlády nynějšího ministra dopravy Prachaře.
České dráhy se v pololetí vymanily ze ztráty a vykázaly zisk po zdanění 158 milionů korun. Loni v pololetí skupina Českých drah vykázala ztrátu 510 milionů korun. Se ziskem 540 milionu korun skončilo letošní pololetní hospodaření nákladní dopravy (ČD Cargo), která tak vylepšila loňská pololetní čísla o více než 300 milionů korun. Osobní doprava snížila loňskou ztrátu z 644 milionů korun na 262 milionů korun.
Zdroj: ČTK
Foto: wikipedia.org
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.