Nové elektronické dálniční známky začali v posledních týdnech prodávat stále častěji i neoficiální prodejci, stát však před nimi varuje. Často jde o směnárny nebo jiné podniky, nejčastěji pak u hranic. Podle správce systému společnosti Cendis, přibývají případy, kdy jsou tyto známky dražší nebo se obtížně upravují. Stát má přitom omezené možnosti takový prodej zastavit, uvedl dnes Cendis. Elektronické známky fungují od začátku letošního roku, dosud se jich prodalo přes 2,1 milionu kusů.
Oficiální prodejní místa elektronických dálničních známek jsou internetový obchod edalnice.cz, dále pobočky pošt, čerpacích stanic Euro Oil a také samoobslužné kiosky u hranic. V posledních týdnech však známky začali prodávat i jiní prodejci. Ti se podle Cendisu mnohdy pohybují v tzv. šedé zóně ekonomiky, protože je nákup u nich často dražší a také rizikový. Nejčastěji se přitom soustředí na cizince přijíždějících do Česka, problémy však zaznamenali i Češi.
Jedním z častých problémů, na který si už motoristé stěžovali, je cena. Roční známka za 1500 korun, 30denní za 440 korun a desetidenní za 310 korun jsou přitom ceny stanovené zákonem. Neoficiální prodejci většinou samotné známky nepředražují, účtují si však k nim manipulační poplatky. Ty podle Cendisu dosahují několika desítek i stovek korun. Tito prodejci přitom sami známky kupují v oficiálním e-shopu, přičemž u cizinců využívají nevýhodné kurzy eura.
Dalším častým rizikem nákupu u neoficiálních prodejců je podle Cendisu obtížná úprava některých údajů u známky. "Pokud někdo nakoupí dálniční známku mimo oficiální prodejní místa, se kterými je uzavřena smlouva, nemůžeme mu bohužel pomoci s řešením případných reklamací či jiných problémů," uvedl mluvčí Cendisu Martin Opatrný. Motoristům doporučuje, aby si vždy vyžádali potvrzení o úhradě. Bez něj mohou nekalí prodejci známku i stornovat.
Možnosti státu jak takový prodej zastavit jsou však podle Opatrného omezené. Pokud prodejce nepředražuje přímo samotnou známku, není takový prodej zakázaný. Manipulační poplatky přitom zákon neporušují, zákazníci by ovšem o nich měli vědět předem.
Nové elektronické známky letos nahradily papírové kupony. Jsou vázány na poznávací značky aut, není už tak nutné je lepit na přední sklo vozidla. Z těch naopak nyní musí řidiči odstranit staré papírové kupony. Novinkou je také klouzavá platnost nových ročních vinět. Řidiči si mohou nastavit platnost známky od přesně vybraného data na následujících 365 dní bez ohledu na kalendářní rok.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.