Utratit prostředky daňových poplatníků tak, aby byly nasměrovány ke správné zájmové skupině, pomohly ukájet politické ambice politiků nebo richelieuovské plány nevolených úředníků, dá někdy pořádnou práci. A někdy taky ne. Prostě naplánujete tunel. Čím delší, tím lepší…
Ježíši, zase ta Blanka, napadlo vás… Omyl. Něco mnohem, mnohem většího. Delšího. A samozřejmě dražšího. Tunel Blanka má celkovou délku ražených tunelových trub 12,1 kilometru s obestavěným prostorem v objemu 1,3 milionu m3. To je úsměvně málo!
Na ministerstvu dopravy byl totiž v uplynulých měsících obrozen absurdní nápad vykopat 27 kilometrů dlouhý tunel z Prahy do Berouna, v němž by jezdila supermoderní vlaková rychlodráha a dopravovala obyvatele Berouna do hlavního města za 11 minut. Dle projektových informací z r. 2008 by objem vytěžené rubaniny měl v tomto projektu dosáhnout 6,5 milionu m3 zeminy. Pětkrát více práce než u Blanky! Předpokládaná cena? 50 miliard Kč. Takže možná 100 miliard, protože jak víme z příkladu Blanky, původní kalkulace (21 mld. Kč) se po politických hrátkách a následném děsivém prozření daňových poplatníků liší od aktuální reality (42,3 mld. Kč) „jenom“ dvojnásobně.
Nic proti obyvatelům Berouna, jsou to fajn lidé, ale Beroun rozhodně není městem, které by potřebovalo propojit s Prahou superdrahou rychlodráhou. Město Beroun leží přímo na dálnici D5, což samo o sobě vytváří velmi dobrou dostupnost metropole, navíc se autobusem i vlakem do Prahy dostanete cca za 35-40 minut. Tak proč zrovna Beroun? Proč ne Příbram? Benešov? Kutná hora a Kolín? Mladá Boleslav? Mělník? Slaný? Nebo Kladno? Nebo se snad my Češi, kteří jsme již několikrát ukázali, že tunely jakožto infrastrukturní stavby nám - na rozdíl od zločinů bílých límečků – opravdu nejdou, staneme na účet daňových poplatníků velmocí na hloubení jam a podkopeme všechno? Ne, díky.
Možná to jen dost dobře nechápu, ale nemůžu se ubránit dojmu, že jediným cílem tohoto projektu je snaha jisté zájmové skupiny vytvořit profitabilní platformu pro diskusi politiků, úředníků, stavebních firem, poradců, lobbyistů, zpracovatelů posudků, tvůrců případových studií, zkrátka subjektů, jejichž existence je spojená s odkloněním veřejných peněz správným směrem. Protože podobnou hloupost snad ani v České republice nemůže nikdo myslet vážně. Při nedobudované základní infrastruktuře ve Středočeském kraji a dalších oblastech České republiky a naprosto nevyhovujících, poddimenzovaných dopravních uzlech na okraji Prahy je nutné soustředit se na reálné problémy a řešit je rychle. Megalomanský projekt plánovaný a budovaný v horizontu 10 až 15 let (možná více, termíny nám taky moc nejdou) je nesmysl, protože hezké obrázky ani miliony utracené na studii proveditelnosti a další dokumenty nijak nepomohou statisícům Pražanů, Středočechů a dalších daňových poplatníků, kteří dnes, stejně jako včera a zítra, budou zase tvrdnout v dopravních zácpách, modlit se, aby neurazili kolo o diletantsky osazené kanálové odtoky nebo výmoly, za které by se nemuseli stydět na rumunské okresce, nebo to do nich nenapálil nějaký šílenec…
Ano, z pohledu zájmových skupin je to skvělý plán. U projektu za 50 miliard se přeci musí počítat s „drobnými“ náklady na přípravu v řádu jednotek nebo desítek milionů. A už jen toto samo o sobě je problém. Vzpomeňme na bláznivý nápad uspořádat olympiádu v Praze, který nás však stál přes 70 milionů Kč za poradenství, studie, konzultace a posudky. Pár lidí se tak díky neuskutečněné olympiádě v Praze má zas o kousek lépe. A podobně to bude s tunelem Praha-Beroun. Každá minuta času, kterou stráví z našich daní placený úředník nad tímto projektem, a každá koruna, kterou inkasuje někdo za poradenství spojené s tímto projektem, jsou zbytečně utracené.
Jestliže je to tak výhodné, nechť si všichni zainteresovaní založí soukromou firmu, vezmou si úvěr u banky a pustí se do toho. Budu jim držet palce. Ale nechci jim to platit ze svých daní!
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.