Na dnešní den 15. 5. připadá již pátý Den linky 155. Jenom za loňský rok ošetřily posádky zdravotnických záchranných služeb v Česku pacienty při 963 130 událostech. Zdravotníci denně vyrážejí na pomoc zhruba třem tisícům lidí, to znamená, že každou půl minutu vyjede z nějaké výjezdové základny posádka. A právě na začátku většiny těchto událostí je číslo 155.
Tento rok se již podruhé uskuteční Den linky 155 kvůli epidemii koronaviru bez obvyklých akcí pro veřejnost. V uplynulých měsících přinesly pandemie covid-19 spolu se souvisejícími opatřeními velmi náročné podmínky pro činnost zdravotníků. Díky jejich mimořádnému nasazení však rozsah poskytované neodkladné péče zůstal v Česku bez výraznějších omezení.
Operační střediska záchranářů zaznamenala největší nárůst volání o pomoc loni v březnu. To linku 155 vytočil i dvojnásobek běžného denního počtu volajících. U lidí byly patrné obavy z šířícího se onemocnění covid-19. Často také nevěděli, kam se mají se svými dotazy obracet, a proto vytočili právě linku 155. Během následujících měsíců se počet volání opět vrátil k normálu.
Volající po vytočení čísla 155 je během několika sekund spojen s profesionálními zdravotníky na zdravotnickém operačním středisku. Takových středisek je v Česku celkem 14, to znamená jedna v každém kraji a v hlavním městě. Dispečeři pak volajícímu poradí, jak účinně pomoct sobě či druhým a v případě potřeby na místo vyšlou posádku.
Zdravotníci také radí, jak správně postupovat při volání na linku 155 a pomoci druhým. Lidé si musejí uvědomit, že na prvním místě je bezpečnost jich samých, takže než začnou pomáhat, je důležité se na pár sekund zamyslet, jestli nebezpečí nehrozí také jim. Zdravotníky by lidé měli volat vždy, když si nejsou jisti, jestli situaci zvládnou vlastními silami. Je důležité si uvědomit, že ne každé volání musí skončit výjezdem záchranky, může třeba jít jen o užitečnou radu, která zachrání život.
Pokud by se lidé rozhodli pomoct i v případě ohrožení vlastního zdraví, vždy by měli linku 155 vytočit. Nejdůležitější informace, kterou operátor potřebuje vědět, je adresa místa, kde se nacházíte. Poté přenechejte iniciativu na operátorovi, odpovídejte na otázky a nikdy nezavěšujte jako první.
Lidé by neměli mít strach, protože profesionálové na tísňové lince dokážou navést k poskytnutí účinné první pomoci. Nejedná se o nic těžkého a díky jejich radám zvládne pomoct opravdu každý.
„Všem také upřímně doporučujeme, aby si do svých chytrých telefonů nainstalovali bezplatnou aplikaci Záchranka. Jejím prostřednictvím v případě nouze odešlete vaši aktuální polohu a zároveň kontaktujete záchrannou službu, což je zejména v situacích, kdy nevíte, kde se nacházíte, neocenitelná věc,“ doplňuje mluvčí pražských záchranářů Jana Poštová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.