Nejspíš ten trend už nějakou dobu registrujete. Jen co obchodníci sklidí z pultů plavky, nahrazuje je zboží s vánoční tématikou. Co na tom, že do Vánoc zbývají klidně i dva měsíce.
Vánoce znamenají pro obchodní centra bezpochyby stěžejní část roku, a tak je nasnadě, že ta se snaží zákazníky zaujmout různými způsoby nebo jim jejich návštěvu zpestřit či dokonce zpříjemnit.
„Vánoce jsou pro nákupní centra bezesporu obchodně nejdůležitějším obdobím roku, připravenost zákazníků utrácet je pochopitelně vyšší než je po zbytek roku obvyklé. Potvrzuje to například skutečnost, že v prosinci se jejich návštěvnost oproti běžným měsícům zvýší přibližně o třetinu a realizovaný obrat v centru vzroste i o více než osmdesát procent,“ říká Tomáš Drtina ze společnosti Incoma GfK.
O úspěšnosti center nicméně rozhoduje, jak jsou navštěvována nejen před Vánoci, ale i v běžném období, které vládne po většinu roku.
V Praze je čtvrtina všech nákupních center v České republice. I s obchodními domy jich je na třicet. Jako první vzniklo obchodní centrum na Černém Mostě, tehdy ještě v menším měřítku, psal se rok 1997. Loni na jaře pak centrum prošlo ohromnou rekonstrukcí. Velký rozmach nákupních center na sebe nenechal dlouho čekat, zmiňme třeba OC Letňany v roce 1999, rok na to vyrostlo OC Nový Smíchov a ještě o rok později Metropole Zličín. Naposledy na konci října přibylo OC Quadrio na Národní třídě.
Praha má už roky jasno, která obchodní centra jsou nejsilnější. Poznáte je snadno, podle návštěvnosti. Zákazníky se to tam hemží během roku, s blížícím se Štědrým dnem se jejich počet násobí. Rekonstrukcemi, modernizací, rozšiřováním nebo zajímavým programem si svoje postavení jen upevňují. Klíčovými předpoklady jsou lokalita a kvalitní mix nájemců. Velkým plusem je umístění v centru města nebo alespoň v bezprostřední blízkosti metra.
Tři čtvrtiny zákazníků do obchodního centra láká velká koncentrace prodejen na jednom místě, dvaašedesát procent lidí vítá větší výběr zboží a služeb, devětadvacet procent návštěvníků přilákají slevové akce a sedmnáct procent lidí spojuje nákupy se zábavou. Pro čtyři procenta jsou atraktivní dětské koutky. Ukázal to průzkum společnosti Incoma GfK pro Master Card.
Naopak důvodem neoblíbenosti může být právě špatná dopravní dostupnost, nevhodně namixovaní nájemci, přílišná rozloha neodpovídající možnostem lokality nebo špatné dispoziční řešení. S nízkou návštěvností se potýká přibližně pětina českých obchodních center.
Někdy to ovšem může mít pro zákazníka pozitivní dopad: nemusí se mačkat v přeplněném obchodním centru a právě tady najde to, co jinde už nemají. Takovou situaci často zažívá i třicetiletá Romana Jankovská. „Už několikrát se mi stalo, že se mi v obchodě líbila sukně nebo halenka, ale neměli moji velikost. Pak vyrazím do některého z upozaděných nákupních center, kde sídlí stejná prodejna a tam ji jistě najdu. Bývá tam i celkově větší výběr,“ říká Jankovská.
Přestože odborníci mají o obchodních centrech, která bojují o přežití, jasno, nikdo o nich otevřeně hovořit nechce. A vývoj bude takový, že silní hráči budou ještě posilovat, ti slabí se stanou ještě slabšími, až možná zcela zaniknou.
Celkově počet zákazníků obchodních center roste. Což samozřejmě sama centra vnímají jako pozitivní trend. Ale má to i odvrácenou stránku. Ruku v ruce s tím lze totiž vysledovat ještě jedno: rodiny s dětmi trávící víkendy právě v obchoďáku. Tento trend potvrzuje i odborník na zdravý životní styl Pavel Suchánek.
„Je to případ od případu, ale připadá mi, že se počet rodin, které tráví celý den v obchodním centru, zvyšuje,“ říká Suchánek. A to není dobře.
„Přece jenom aktivní pohyb venku na vzduchu a vymýšlení programu pro zábavu celé rodiny je velmi důležité na rozdíl od pouhého přijímání zábavy, které mi obchodník předpřipraví a často ještě vylepší nějakou marketingovou akcí,“ vysvětluje.
Podle Suchánka takové trávení volného času vede k postupnému zhoršení vztahů v rodině, která spolu netráví čas aktivně. „Dochází k poklesu kreativity a schopnosti vymýšlet si zábavu, k otupění, nudě, obezitě,“ vyjmenovává odborník.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.