Prezident České republiky Miloš Zeman poslal v úterý 6. září odpoledne otevřený dopis primátorovi Prahy Zdeňku Hřibovi (Piráti). Zeman Hřiba v dopise staví do role politického nováčka, který má na svědomí spoustu přešlapů a vyzývá ho ke zvážení rezignace. Hřib na Zemanovu zprávu reagoval dopisem, ve kterém píše, že doufá, že si Zemanův dopis Andrej Babiš vykáže v předvolební kampani, která podle Hřibových slov už dávno přesáhla hranice slušnosti.
Žádost o pokornou omluvu a výzva k rezignaci
Zeman v dopise Hřibovi nejdříve vysmívá například tomu, že Hřib vyjednal slevu na vstupném do Muzea vidlí či nabídku bezplatných výpůjček růžových sdílených kol.
Na dalších řádcích Zeman po Hřibovi žádá pokornou omluva všem lidem, kterých se jeho selhání v současné době dotýká, zvážení vyhlášení stavu nebezpečí kvůli dopravní situaci, která je podle Zemana kritická a zvážení rezignace na funkci primátora hlavního města Prahy.
Zemanův nezájem o Pražany a pozvání do podhradí
O několik hodin později odpověděl pražský primátor také formou otevřeného dopisu. „Za poslední roky, co si pamatuji, pan prezident o Pražany neprojevil žádný zájem. V rámci svých výjezdů za občany se Praze vyhýbal a ani nikdy nenavštívil ve své funkci magistrát,“ píše Zdeněk Hřib.
Výzvu k rezignaci Hřib vnímá jako zapojení prezidenta do předvolební kampaně. „Doufám, že si jej pan Babiš i vykáže ve své kampani, která už dávno přesáhla hranice slušnosti i vkusu,“ napsal Hřib v dopisu. Nakonec prezidenta pozval „k návštěvě podhradí a setkání s Pražany, na které zatím nenašel ve svém programu čas.“
Účelové načasování dopisu do předvolebního období
Politolog Jakub Lysek má jasno v tom, že Zemanův otevřený dopis, který kritizuje pražského pirátského primátora Zdeňka Hřiba, byl podle něj účelově načasován do předvolbeního období.
„Pan prezident tuhle kauzu účelově vytáhl před volbami. Ale nebude mít nějaký dopad, protože silnice v Praze jsou rozkopané několik let a za chybějící obchvat je zcela zodpovědné ANO, které drží ministerstvo dopravy více než sedm let,“ uvedl pro Pražskou Drbnu politolog Jakub Lysek.
Celé znění dopisu Miloše Zemana Zdeňku Hřibovi:
Prezident republiky Miloš Zeman zaslal v úterý dne 7. září 2021 otevřený dopis primátorovi hlavního města Prahy Zdeňku Hřibovi.
Vážený pane primátore,
v politice se řídím několika zásadami, mezi které patří i určitá míra shovívavosti vůči politickým nováčkům. Doba hájení nicméně uplynula a já již nehodlám skrývat rozčarování nad Vašimi přešlapy.
Když jste před časem varoval před údajně plánovaným kácením stromu v Jelením příkopu Pražského hradu, načež se ukázalo, že žádný takový strom neexistuje a že jste si společně s týmem Vašich sedmi mediálních poradců spletl Jelení příkop s Jelení ulicí nacházející se na zcela jiném místě, přijal jsem tuto skutečnost s pozdvihnutým obočím, ale zároveň s jistým pochopením. Již v té době jsem se ale podivoval nad tím, že coby pražský primátor máte čas na podobné aktivity. Vaši předchůdci se v období jara a léta věnovali především a výhradně koordinaci oprav dopravní infrastruktury, protože každý dobrý starosta či primátor ví, že právě to je období vhodné pro opravy silnic, chodníků či tratí.
Nijak nesnižuji seznam Vašich politických úspěchů z období jara a léta roku 2021, mezi které soudě dle Vašich mediálních výstupů patří například vyjednání slevy na vstupné v Muzeu vidlí či nabídka bezplatných výpůjček růžových sdílených kol. Přesto Vás nyní jako hlava státu, které náleží dbát o dobro všech obyvatel naší země, vyzývám k okamžité nápravě dramatické situace v pražské dopravě a vyvození patřičných důsledků z pochybení, které v české komunální politice nemá obdoby.
Důsledkem naprosto amatérského přístupu k plánování a dohledu nad opravami pražských silnic, či dokonce zcela záměrného diletantství směřovaného vůči pražským i mimopražským řidičům, je hlavní město naprosto dopravně paralyzované, což již zdaleka není jen tématem pražským, ale vzhledem k významu metropole i tématem celonárodním.
Vaše představa řidičů automobilů jako někoho, kdo tento způsob dopravy využívá kvůli vlastnímu pohodlí, je zcela nemístná. Automobil slouží především těm lidem, kteří jej využívají k dopravě do zaměstnání, přepravě zboží, objemných nákupů, transportu dětí do škol či k vyšetřením v nemocnici. Přestože systém MHD je v Praze již z dřívějších dob poměrně kvalitní, ne vždy a všem vychází využití hromadné dopravy jako ta nejvýhodnější varianta, ať už z hlediska času či nyní po zdražení jízdného i z hlediska finančního. Především ale není úlohou nás politiků hodnotit a nařizovat, jakým způsobem se mají lidé přepravovat. Primátor zastupuje zájmy všech Pražanů, tedy i těch, kteří z jakéhokoli důvodu preferují osobní přepravu. Nehledě na fakt, že současná dopravní situace je tak kritická, že v konečném důsledku zasahuje i Vámi propagovanou MHD – například v ulici Zenklova, kde kvůli okolním uzavírkám stojí jak auta, tak tramvaje, či nově v ulici Veselská, kde pro změnu stojí autobusy dopravující do Prahy lidi z širokého okolí.
To, že opravy silnic jsou zcela nekoordinované, chaotické a nedomyšlené, způsobuje dennodenně komplikace statisícům obyvatel. Vyzývám Vás tímto k několika okamžitým krokům:
1. Pokorná omluva všem lidem, kterých se Vaše selhání v současné době dotýká,
2. Sjednání okamžité nápravy ve formě nařízení rekoordinace oprav infrastruktury, ve které se vezme ohled na zajištění objízdných tras,
3. Ukončení spolupráce s Vašimi poradci, kteří se na sociálních sítích hrubě a nemístně vysmívají všem stěžovatelům na současnou kritickou situaci,
4. Zvážení vyhlášení stavu nebezpečí, neboť současná dopravní situace je natolik kritická, že ohrožuje mimo jiné práci složek integrovaného záchranného systému,
5. Zvážení rezignace na funkci primátora hlavního města Prahy.
Vaše počínání dovedlo metropoli na pokraj chaosu, za což jste politicky odpovědný. Pane primátore, každá prohra je poloviční vítězství, pokud se z boje poučíte.
S úctou
Ing. Miloš Zeman
Jiří Ovčáček, ředitel Odboru tiskového a tiskový mluvčí prezidenta republiky
Reakce Zdeňka Hřiba na otevřený dopis prezidenta republiky:
Za poslední roky, co si pamatuji, pan prezident o Pražany neprojevil žádný zájem. V rámci svých výjezdů za občany se Praze vyhýbal a ani nikdy nenavštívil ve své funkci magistrát. Výzvu k rezignaci tak vnímám jako pouhé zapojení pana prezidenta do předvolební kampaně a doufám, že si jej pan Babiš i vykáže ve své kampani, která už dávno přesáhla hranice slušnosti i vkusu.
Stejně tak bych mohl i já v duchu tohoto folklóru vyzvat pana prezidenta ke zvážení jeho rezignace. Třeba kvůli hájení zájmů jiných mocností namísto České republiky v kauze ruských agentů a výbuchu ve Vrběticích, jeho neustálé snaze rozeštvávat společnost nebo kvůli neschopnosti dodat národu sílu v době koronavirové krize.
Když už ale nejvíc ze všeho záleží prezidentovi naší země na stavu silnic, předpokládám, že zítra pan prezident vyzve k rezignaci i ministra dopravy. Vždyť i na D1 jsou kvůli opravám uzavírky a zácpy. Mimochodem o žalostné dopravní situaci na této klíčové dopravní tepně svědčí i to, že pan prezident do Brna raději letěl 1. září letadlem, než aby jel autem po D1. Tato prezidentova cesta mimochodem stála po započítání amortizace letadla cca 450 tisíc korun. Kolik by za to asi bylo obědů pro školáky, o kterých mluvil ve svém projevu, nechávám k zamyšlení.
My silnice v Praze opravujeme proto, že jsme je převzali v neutěšeném stavu po předchozím vedení magistrátu pod vlajkou ANO. Dluh na opravách silnic byl neuvěřitelných 30 miliard Kč, jak vyčíslil náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (PRAHA SOBĚ). Zásadních oprav je proto letos víc než dříve. Všechny opravy jsou maximálně koordinované k tomu určeným koordinátorem. Na jednom místě tak probíhá v rámci jedné akce pokládka nového povrchu vozovky, a zároveň k tomu obnova inženýrských sítí nebo tramvajové trati. V důsledku to znamená, že se na jednom místě nebude kopat stále dokola, ale že se to udělá pořádně najednou. Je také nutné zmínit, že za posledních 10 let počet osobních aut v Praze vzrostl o třetinu, a tak se doprava zahušťuje a silnice čelí stále větší zátěži.
Situaci také nepřispěla populistická vyjádření některých politiků, například premiéra Babiše, o MHD v době vrcholící koronakrize. Přestože bezpečnost MHD potvrdily vědecké studie, tak celou řadu lidí přimělo toto strašení k přesednutí do aut. Já nicméně jezdím MHD do práce ze sídliště na Jižním Městě po prakticky celou dobu koronakrize a nenakazil jsem se.
Závěrem zvu pana prezidenta k návštěvě podhradí a setkání s Pražany, na které zatím nenašel ve svém programu čas.