Skupina Unipetrol chce v blízké době otevřít šest veřejných vodíkových čerpacích stanic. Budou v Praze, Brně, Ostravě, Plzni a Litvínově. Zároveň firma plánuje dalších 22 čerpadel pro vodíkové vozy. V tiskové zprávě to dnes uvedl generální ředitel firmy UniCRE ze skupiny Orlen Unipetrol Jiří Hájek.
Všechny vodíkové stanice budou schopné doplnit nádrž za čtyři až pět minut. "V Litvínově vyrábíme 80 tisíc tun tzv. šedého vodíku ročně. Od roku 2030 budeme nabízet zelený vodík, kterým můžeme ozelenit tradiční paliva. Jeho výroba bude klíčová, ale potřebujeme cítit zájem měst a obcí, aby na vodík přesedlaly," uvedl. Zatímco méně ekologický šedý vodík vzniká štěpením zemního plynu za vzniku CO2, zelený vodík se vyrábí elektrolýzou z vody. Výrobní cena zeleného vodíku přitom není hlavním parametrem, tou bude přepravní náklad.
Podle generálního ředitele Toyoty a Lexusu v ČR Martina Pelešky je vodík u osobních aut vedle elektřiny palivem budoucnosti. "Cítíme zájem veřejnosti. V současnosti v Evropě jezdí 800 našich vodíkových vozů 1. generace," uvedl. Toyota Mirai je první sériový vodíkový vůz prodávaný na českém trhu. Konkurentem mu je zatím pouze Hyundai Nexo.
Vodík jako alternativu k elektromobilitě podporuje ministerstvo průmyslu a obchodu výstavbou veřejných dobíjecích stanic, nulovým mýtným nebo bezplatným parkováním. S vodíkem počítá do budoucna například logistická firma Zásilkovna nebo město Ústí nad Labem.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.