Člověk nemusí být hned jaderný fyzik, aby dokázal pochopit, že konec roku je pro obchodníky jedním z nejdůležitějších a nejočekávanějších období v roce. Vánoční večírky, Štědrý den, svátky, Silvestr, novoroční oslavy.
Apetit spotřebitelů nakupovat prakticky všechno, co se objeví v regálech kamenných obchodů nebo na fotkách internetových e-shopů (stále častěji), se zdá být prakticky neukojitelný. Je to dobře? Jak se to vezme.
Trend prosincových tržeb systematicky ustřelovat směrem nahoru je patrný z následujícího grafu. Data ČSÚ ukazují, jak moc se tržby maloobchodníků v prosinci liší od ostatních měsíců v roce. Číslo v grafu je vždy vztaženo k r. 2005 – např. údaj 144,7 v prosinci 2007 ukazuje, že se v posledním měsíci roku 2007 utratilo v obchodech o 44,7 % více, než kolik činil průměr roku 2005. Krize a post-krizový útlum ovlivnil objem peněz utracených v předvánočním šílenství (vrchol byl právě v roce 2007), přesto je prosinec absolutním rekordem ve všech sledovaných letech.
GRAF 1 – Vývoj maloobchodních tržeb obchodníků
Zdroj: ČSÚ
Možná si teď říkáte – ti obchodníci, ti se mají. Jenže to není tak úplně pravda. Žádný extrém není optimální a platí to samozřejmě i o tomto případě.
Na jednu stranu jsou sice vánoční svátky vynikající možností, jak si přilepšit na příjmové straně finančních výkazů. To je nesporný fakt. Na druhou stranu však obchodníkům přibývají vrásky, a to hlavně ze dvou věcí. Tou první jsou přípravy a náklady spojené logistikou, administrativou, obsluhou obchodu a následným vyúčtováním prosincových obratů v obchodech. Leckdo se při této práci velmi zapotí, není to však nic, co by dobře fungující obchodník neměl zvládnout. O poznání závažnější je druhá věc – propady tržeb, které následují v prvním kvartále následujícího roku. Ty jsou tak dramatické, že mnohé obchody po prosincových žních doslova bojují o život a modlí se k co nejrychlejšímu nástupu nákupů jarních a letních kolekcí spotřebního zboží, jelikož úbytek zákazníků a jejich útrat jaksi nereflektuje tradiční provozní náklady (nájmy, mzdy, atd.), daňové povinnosti či implementaci nových státních regulací, které státní orgány tradičně schvalují s účinností od 1. ledna. O falešných iluzích utvořených na základě prosincových tržeb (např. úvěrech na rozšíření podnikání) ani nemluvě...
Dříve si po Novém roce obchodníci přilepšovali masivními povánočními výprodeji, ovšem tento tradiční příjmový kanál měl jediný účel – snížit propad tržeb v lednu a únoru. Vliv sílících prodejů přes internetové e-shopy operující s nižšími náklady (tlak na nižší ceny snižuje kamenným obchodům marži) a vliv rostoucí konkurence posouvaly povánoční slevy stále blíže Vánocům. A zejména v posledních dvou letech pozorujeme, že v mnohých obchodních řetězcích dokonce dramatické slevy začaly již před Štědrým dnem.
Staré české přísloví říká, že zajíci se počítají až po honu. To platí i pro úspěšnost obchodníků. Až se proto na vánočních nákupech budete mačkat v obchodě nacpaném k prasknutí, myslete na to, že majitel ještě nemá vyhráno. Vánoce nejsou dobrý ukazatel obchodního úspěchu. Úspěšného obchodníka poznáte tak, že jeho obchod přežije povánoční útlum a bude fungovat i v létě následujícího roku.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.