V restauracích ve třetím čtvrtletí letošního roku podle analýzy trhu společnosti SharpGrid zdražily z nápojů ve srovnání s jarními měsíci především lihoviny. Nejvíce si lidé připlatily za "panáka" ginu, jehož cena vzrostla v průměru o osm procent na 65 korun za 0,04 litru. Za pivo lidé zaplatili v průměru o 2,7 procenta více, půllitr stál 38 korun. Ceny nealkoholických nápojů většinou od července do září stagnovaly, v hotelech ale zdražily i limonády. Firma SharpGrid sleduje odvětví HoReCa (hotely, restaurace, kavárny) na základě dat ze zhruba 6000 provozoven.
V restauracích ve třetím čtvrtletí letošního roku podle analýzy trhu společnosti SharpGrid zdražily z nápojů ve srovnání s jarními měsíci především lihoviny. Nejvíce si lidé připlatily za "panáka" ginu, jehož cena vzrostla v průměru o osm procent na 65 korun za 0,04 litru. Za pivo lidé zaplatili v průměru o 2,7 procenta více, půllitr stál 38 korun. Ceny nealkoholických nápojů většinou od července do září stagnovaly, v hotelech ale zdražily i limonády. Firma SharpGrid sleduje odvětví HoReCa (hotely, restaurace, kavárny) na základě dat ze zhruba 6000 provozoven.
Stravovací provozy, ale i hotely po postupném znovuotevření, které začalo v druhé polovině května, podle SharpGrid zdražovaly. Přes léto se tento trend projevil především u lihovin. Kromě ginu, vzrostla cena rumu, a to o sedm procent. Lidé za 0,04 litru zaplatili 75 korun. Vodka zdražila průměrně o čtyři procenta na 52 korun za 0,04 litru.
U nealkoholických nápojů nebyly od července do září žádné výrazné cenové výkyvy podle analýzy zřetelné. Výjimkou byla Kofola, jejíž cena stoupla v průměru o sedm procent na 39 korun za půllitr.
Rozdílná situace byla v hotelech. To lze podle SharpGrid přičítat tomu, že mnoho z nich otevřelo a změnilo ceníky až v průběhu letní sezony. V hotelových provozech zdražily i populární nealkoholické nápoje jako Mirinda, které litr stál 180 korun, tedy oproti předchozímu čtvrtletí o 14 procent více. Coca-cola zdražila o šest procent na 133 korun za litr. Cena litru Kofoly mezikvartálně stoupla o 12 procent na 93 korun. "Relativně velký cenový rozdíl na litr mezi značkou Kofola a značkami jako je Coca-Cola nebo Pepsi (Mirinda) je způsoben jinou strukturou nabídky a odlišným zaměřením na trhu. Kofola se často podává točená nebo rozlévaná a je k dostání hlavně v menších městech a na Moravě," řekl spoluzakladatel SharpGrid Martin Nepraš.
Ve srovnání s lihovinami cena piva vzrostla jen mírně, v Plzeňském a Zlínském kraji podle SharpGrid dokonce klesla. V hotelech bylo opět ještě dražší, a to oproti předchozímu kvartálu v průměru o deset procent na 45 korun za půllitr.
Dodavatelé tradičně ceny podle spoluzakladatele SharpGrid Petra Sadílka upravují na podzim. "V této době budou zároveň majitelé podniků vyhodnocovat výsledky letní sezony, dopad zvýšených provozních nákladů na jejich ekonomiku a nutnost další úpravy nabídky. Bude zajímavé sledovat, jak se to projeví na dalším vývoji cen v segmentu HoReCa a zda nás čeká další kolo výrazného zdražení," dodal Sadílek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.