Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekPondělí, 27. prosince 2021, 13:00
O tom, jaká je budoucnost českých malých i velkých prodejen, často přemýšlí nejeden zákazník – zejména po dvou prožitých dlouhodobých lockdownech, kdy bylo možné jít jen do potravin, sem tam pro oblečení dětem. Vše ostatní jsme museli domů tahat z internetu – a na pohodlí e-shopu si mnozí z nás i rádi zvykli. Jak to ale bude dál, a co lidé, kteří online nakupování nefandí?
Jak se ukázalo i během pandemických lockdownů, e-shopy srší spoustou výhod, ale překvapivě i nevýhodami. Na stránkách Podnikatel.cz se vnímání e-shopů věnovali v cíleném průzkumu, a přišli s následujícími zjištěními, ze kterých pak snadno odvodíme, jak to s obchody a e-shopy bude v nejbližších letech. Podívejme se na ně:
Mezi hlavní výhody patří široký dosah, neomezená otevírací doba a samozřejmě peníze. Ať je obchodník odkudkoliv, může prodávat díky e-shopu po celé ČR, dokonce i do zahraničí. Otevřeno pro objednávky má 24/7 a prodá i těm zákazníkům, kteří jsou právě na cestě, mají bezesnou noc, nebo jen tak surfují po obchodech, třeba z mobilu.
Po finanční stránce se e-shop vyplatí jak z důvodu úspor na kamenných pobočkách a zaměstnancích v nich, na rozvážkách zboží na pobočky, tak samozřejmě i na reklamě. Levná je i pravidelná komunikace se zákazníky, která navíc může snadno být velmi personalizovaná, adresná. Sám to ostatně zdůraznil například majitel e-shopu Cerstvakava.cz Michal Jirek: „Pokud chce prodejna oslovit širší okolí, musí většinou investovat více do reklamy, e-shop může výrazně levněji oslovit potenciální zákazníky například z celé ČR".
Nepřetržitá otevírací doba není jedinou časovou výhodou e-shopů. Zákazník se tu pohybuje zcela sám, a s výjimkou zákaznického chatu, nezaměstnává žádného prodavače, který by mu v kamenné prodejně jinak dělal průvodce. Do obchodu se může zákazník bez omezení vracet, aniž by ztrácel čas cestováním.
Zatímco k produktům v regálech se jen stěží umisťují sáhodlouhé popisky, videa a další informace, v e-shopu to není nejmenší problém – je to naopak žádoucí. A co se týká velkoobjemového zboží, zákazník nemusí shánět odvoz nákupu domů, o to se e-shop také postará, často i s výnosem a instalací, je-li potřeba.
Největší překážkou je e-shopová podoba pro každého obchodníka, který nabízí zboží, u nějž je vhodné si předem věci prohlédnout, vyzkoušet, osahat. To se typicky týká oblečení, a proto například obchod Kik eshop stále ještě nemá.
Namítnout se samozřejmě dá, že mnoho módy už na internetu je, ale ruku na srdce: valná většina Čechů odmítá žonglovat s nesprávnými velikostmi či nepadnoucími střihy, tóny barev. České poštovné je zkrátka hodně drahé – a ve výsledku by mohlo přijít na víc, než stálo samotné zboží. I proto se kamenným pobočkám Kiku a jemu podobným značkám stále tak daří.
Mezi nevýhodami je nutné zmínit i absenci kontaktu se zákazníkem, na druhou stranu se dá v e-shopu snáze dosáhnout komunikace klienta přímo s majitelem projektu. Jenže většina malých obchodů s velmi profilovanou nabídkou těží právě z osobního vztahu se zákazníkem.
Zatímco při online nákupu si najedete na stránky srovnávače cen, či si z online letáků vytáhnete prodejnu s nejlevnější nabídkou zboží, o které právě stojíte, v kamenné pobočce tohle jen tak neuděláte (tedy když nemáte mobil s daty).
Tento fakt lze považovat za další nevýhodu e-shopu: velmi zostřená cenová konkurence, ve které je někdy problém prosadit sice hodně kvalitní, ale o to dražší zboží. Zatímco zákazníkovi na prodejně dokážete vysvětlit, proč je cena vyšší, a vyzdvihnout všechny přínosy produktu (služby) pro zákazníka, v e-shopu jste odkázáni na to, zda je zákazník zvědavý a vaše informace si pročte.
V nejbližší době to jistě nehrozí. Lidé si stále budou chtít osahat a vyzkoušet nabízené zboží, budou si chtít nechat poradit nebo jen tak „popovídat“ s obsluhou kamenné prodejny. Další vlnu přesunu online lze očekávat, až budeme doma všichni mít 3D zobrazovací techniku, která vykouzlí hologram zboží ve skutečné velikosti a tvaru. Nicméně i tak nám zůstane ještě dost věcí, které si raději koupíme až po vyzkoušení a osobní konzultaci.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám