Projít se v muzeu a obdivovat historické parní lokomotivy je skvělý zážitek. Povozit se v nich ale posouvá laťku o pořádný stupeň výš. O jejich záchranu se zajímá plzeňský spolek Iron Monument Club (IMC), který během své existence zachránil několik lokomotiv i historických železničních vozů, které mohou lidé potkávat na řadě akcí. Pyšní se zejména legendární Šlechtičnou a nyní by se rádi vrhli na generálku lokomotivy 313.902, která poprvé vyjela na koleje v roce 1957. Chybí však finance a proto vznikla sbírka, kde zájemci mohou spolek podpořit.
IMC Plzeň je jednou ze zakládajících organizací občanského sdružení Český svaz ochránců památek. Sdružuje zájemce o technické památky, zejména o historii železnic. IMC Plzeň vlastní dvě parní lokomotivy 475.111 a 313.902, jednu dieselovou T211.042, několik osobních vozů a dalších železničních artefaktů.
Vozy, kterým vzdechnul nový život právě spolek IMC, můžete potkat při mnoha příležitostech jako je například už tradiční Nýřanské železniční září. Lokomotivy se účastní i zatěžkávacích zkoušek nových mostů, což je pro oko také líbivý pohled. I proto je pro spolek důležité, aby lokomotiva mohla nadále jezdit a dělat radost dětem i milovníkům historické techniky. Je tak jasné, že si nepřejí, aby se z lokomotiv stal jen statický exponát v muzeu, což teď hrozí lokomotivě 313.902.
„Lokomotiva 313.902 (dříve CS400 3627) začínala roku 1957 v provozu na vnitropodnikových výkonech v žateckém cukrovaru. V roce 1978 byla provedena její poslední velká oprava kotle. Od roku 1983 byla vyřazena z provozu a následující rok sloužila jako vytápěcí kotel v betonárně podniku Elektrizace železnic při elektrifikaci žateckého uzlu,“ připomínají členové spolku IMC Plzeň.
Do jejich vlastnictví se lokomotiva dostala před třiceti lety. Od té doby procházela opravou a k vidění byla například v muzeu Český drah v Lužné u Rakovníka a svého času byla také v zápůjčce plzeňského pivovaru jako součást návštěvnického okruhu. V roce 2016 se opět vydala na koleje jako provozuschopný kus.
Na lokomotivu se mohou lidé zajít podívat 8. ledna v rámci akce Tříkrálový parní vlak, který vyjede z Plzně a vydá se na jízdu do Koterova, Starého Plzence a do Křimic.
„Od zprovoznění uběhla již pěkná řádka let a roky stání a následného historického provozu se začínají podepisovat, hlavně na samotném srdci lokomotivy, tedy na jejím lokomotivním kotli. Lokomotivě se blíží poslední revize kotle, bez které nemůže být lokomotiva dále provozována. Platnost způsobilosti provozu kotle končí zářím roku 2022,“ upozorňuje spolek.
Do této doby potřebují sehnat nemalé finanční prostředky na opravu kotle, pojezdu lokomotivy a dalších souvisejících částí. Odhadované náklady jsou 3,1 milionu korun. Podpořit spolek může každý prostřednictvím sbírky na platformě Donio.
„Pro následný provoz “parničky” je to zásadní krok, bez kterého se bohužel neobejde. Do realizace samotné opravy bude lokomotiva odstavena jako neprovozní, a to po dobu, než se podaří sehnat potřebné finanční prostředky na její opravu. Členové spolku provedou veškeré demontážní a montážní práce na lokomotivě zdarma ve svém volném čase. Vlastní realizace opravy lokomotivního kotle a pojezdu lokomotivy musí být provedena dodavatelsky certifikovanou společností,“ dodává IMC Plzeň.