Už čtvrt roku mohou Pražané s Lítačkou využívat 15 minut jízdy na sdílených kolech zdarma. Za tři měsíce pilotního testování lidé uskutečnili 72 tisíc jízd, jezdí se do práce, do školy, ale i v noci. Teď se projekt stane trvalou součástí Pražské integrované dopravy.
Díky novému propojení městské hromadné dopravy a společností poskytujících sdílená kola mohou Pražané jezdit na kolech zadarmo třeba do práce. Na patnáct minut jízdy má čtyřikrát denně nárok každý majitel platné elektronické předplatní jízdenky pro území Prahy. Účet v Lítačce si stačí propojit s aplikací provozovatelů sdílených kol Rekola nebo Nextbike.
„Kombinací těchto dvou udržitelných způsobů přepravy po Praze chceme motivovat lidi k ještě vyššímu využívání hromadné dopravy a nabídnout jim ještě pohodlnější a rychlejší cestu i v místech, kde MHD nenabízí tak časté intervaly,“ řekl při spuštění projektu ředitel ROPID Petr Tomčík.
„Ačkoliv projekt začal na podzim a převážná část je v zimním období, kdy obvykle registrujeme méně výpůjček, díky spojení s Lítačkou jezdí o 30 procent více uživatelů než minulý rok,“ popsal pro Pražskou drbnu průběh pilotní fáze projektu provozní ředitel společnosti Nextbike Tomáš Karpov. Celkem si kolo zdarma půjčilo už 7 200 Pražanů. Více než tři čtvrtiny uživatelů navíc službu využilo více než jednou.
Ačkoliv majitelé Lítačky mají nárok na 15 minut jízdy zdarma, ani často celou dobu nevyužijí. „Dle Operátora ICT je průměrná doba výpůjčky na Lítačku 5 minut. Pro představu se jedná přibližně o vzdálenost z Národní k Masarykově nádraží, případně ze Strossmayerova náměstí na Florenc,“ vysvětlil pro Pražskou drbnu Jan Střecha z Rekol.
72 000 výpůjček a noví uživatelé každý den i v zimě. Čtvrt roku fungování sdílených kol v Lítačce ukazuje, že kombinace bikesharingu a MHD dává smysl. Přinášíme lidem další benefit k dlouhodobým kuponům. Proto jsme se rozhodli trvale zapojit sdílená kola do @PIDoficialni. pic.twitter.com/JJRJStpmPB
— Adam Scheinherr (@Adam_Scheinherr) January 14, 2022
Na kolech lidé jezdí do práce a z práce, ale také během dopoledne nebo dokonce v noci. „Největší zájem o sdílená kola je v uzlových bodech městské hromadné dopravy, zejména v oblastech Holešovic, Letné, Dejvic, Karlína a Starého Města. Atraktivní je také celá oblast podél vltavských břehů,“ řekl tiskový mluvčí ROPID Filip Drápal.
Protože se pilotní projekt setkal s pozitivními reakcemi, rozhodlo se město sdílená kola trvale integrovat do systému Pražské integrované dopravy. „Chceme lidem nadále usnadňovat „první a poslední míli“ jejich cesty Prahou a ještě více zatraktivnit dlouhodobé kupony MHD. I proto jsme začali ve velkém přidávat cyklostojany ke stanicím metra a připravujeme je i u tramvajových přestupních uzlů,“ uvedl náměstek pražského primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
Nabídku patnácti minut jízdy zdarma mají i obyvatelé dalších měst v Česku. Například v Olomouci nabízí společnost Nextbike bezplatnou první čtvrthodinu trvale díky komerčním partnerům.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.