Pilotní projekt propojení sdílených kol s Pražskou integrovanou dopravou se dočká trvalého začlenění do městské dopravy. Majitelé Lítačky díky němu mohou až čtyřikrát denně využít čtvrthodinovou jízdu na sdílených kolech zadarmo. Za zkušební provoz město zaplatí 2,4 milionu korun. Jde o dobře investované peníze, nebo je měla Praha investovat jinam? Na to odpovídali předsedové zastupitelských klubů.
Odpovědi nejsou redakčně upraveny a jsou řazeny podle data a času doručení do redakce.
Jak už to u koalice Pirátů a Praha Sobě bývá zvykem, na první pohled hezká věc, ale provedení už kulhá. Zkušební provoz byl v období podzim a zima, tedy v době, kdy kola obecně nejsou moc preferovaná. Přesto to Prahu stálo nemálo peněz, každý jeden ujetý kilometr na kole stojí daňové poplatníky 2,40 korun! Kolik to bude stát na jaře? Velmi ztrátový a dotovaný Dopravní podnik tak prazvláštním způsobem dotuje byznys několika vybraných soukromých půjčoven kol. Proč si vlastní půjčovnu kol nezřídil přímo on? Za 2,40 korun na kilometr by se to jistě vyplatilo. Nebo se zeptám obráceně, proč na stejném principu Dopravní podnik do své přepravní sítě nepustí třeba soukromé provozovatele autobusů, kteří jsou provozně mnohem efektivnější? Příliš mnoho nezodpovězených otázek na to, abych tento projekt mohl jednoznačně pochválit.
Za čtvrt roku fungování pilotního projektu si tuto možnost v Lítačce aktivovalo více než 13 tisíc lidí a více než polovina z nich propojení aktivně využívá. Celkem lidé vykonali přes 72 tisíc jízd a každý den přibývá 30 nových uživatelů. I přes zimní období se ukazuje, že kombinace sdílených kol a MHD dává smysl a lidé o tuto službu mají zájem. Zkušební provoz se určitě vyplatil a čísla to jasně dokládají, a proto se sdílená kola stanou součástí MHD natrvalo. Budou z toho těžit nakonec úplně všichni – více lidí na kole znamená méně lidí v MHD i v autech na silnicích. Řídíme město chytře na základě dat, aby bylo skutečně pro všechny.
Dle mého názoru jde o velmi dobře investované peníze a odezva uživatelů (cestujících) je navzdory zimnímu období více než příznivá. Více viz aktuální čísla. Pan náměstek Scheinherr se dokonce vyjádřil, že by mělo dojít k trvalému zapojení bikesharingu do systému MHD, což vítáme.
Samozřejmě současný systém má i své mouchy. Provozovatelé například umísťují kola zejména v centrálních lokalitách města, protože v okrajových částech, kde by role bikesharingu mohla být ještě významně užitečnější, se jim služba nevyplatí. Je proto na zvážení, zda se nepokusit providery motivovat k rozšíření zón pro parkování kol i mimo širší centrum.
Na závěr bych uvedl, že k program půjčování kol ve spolupráci s městem funguje již nějakou dobu například i v Ostravě.
Zástupci zastupitelských klubů ODS a TOP 09 a STAN - Spojené síly pro Prahu na dotaz redakce neodpověděli.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.