S napětím a velkým zájmem sledují lidé v moravské metropoli výstavbu velkého městského úseku, který roste současně v úseku Tomkovo náměstí–Rokytova a Žabovřeská, kde dělníci dovybavují tramvajový tunel nebo chystají silniční galerii. Práce podle stavařů jdou podle plánu, přesto jim ale nahání obavy rostoucí cena stavebních materiálů.
Dělníci se v Žabovřeské ulici nezastavili celou zimu. Pracují například uvnitř tunelu, v němž chystají zavedení tramvajové trati. Mezi další hlavní stavební práce patří překládání inženýrských sítí nebo příprava na vybudování silniční galerie.
„Práce se uskutečňovaly v průběhu celé zimní sezony, aby se co nejméně omezovala doprava a co nejdříve stavba zprovoznila. V současné době dělníci zaváží a zasypávají přesypané části tunelu. Vnitřek tunelu se dovybavuje a připravuje na tramvaje, které mají poprvé vyjet na přelomu příštího roku,“ popsal Ludvík Šumbera, Ředitel závodu Morava Jih skupiny Eurovia, která projekt společně s firmami Hochtief a Subterra zhotovuje.
Celkově dopravní dílo vyjde na více než 2,5 miliardy korun, což ve výsledku nemusí být konečná částka. Stavařům totiž v poslední době dělají starosti především ceny stavebních materiálů, které skokově narostly i v souvislosti s válkou na Ukrajině.
„Růst hodnoty materiálu je dramatický a začalo to být už velkým tématem v době pandemie covidu. Je to komplikace na všech stavbách. Každá je navíc jiná, takže se nejde nijak předem připravit,“ připustil Drbně David Fiala, šéf brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic, které jsou hlavním investorem dopravního díla.
Podle Fialy chybí zejména ocel, železo, cementy nebo asfaltové směsi. Ceny letí strmě nahoru i v případě výrobků, kde je zapotřebí plyn či ropa. Podobně vidí situaci i zhotovitel stavby.
„Veškeří dodavatelé zdražují ceny rapidním způsobem, což vůbec neodpovídá valorizaci, kterou stát schválil. Inflace je daleko větší. Narůst cen činí dvacet až třicet procent. Je to problematická a těžko předvídatelná situace. Snažíme se ale dodržovat termíny a uvidíme, jak se bude vše dále vyvíjet,“ uvedl Šumbera.
Žabovřeská dlouhodobě patří mezi nejproblematičtější místa v moravské metropoli a pravidelně se tam tvoří kolony. Pomyslný dopravní špunt odstraní právě nový dopravní projekt. Řidičům přinese rozšíření dvoubodové vozovky na čtyřproudovou. Celé dílo plánuje ŘSD, které je hlavním investorem stavby, do roku 2024. V Brně nyní dělníci pracují na další části okruhu na Tomkově náměstí, kde například připravují mostní estakádu nebo položili lávku pro pěší překlenující řeku Svitavu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.