Už od loňského října je mimo provoz kabinová lanovka na Ještěd. Tehdy došlo k pádu jedné kabinky, při níž zemřel průvodčí. Drážní inspekce čeká na dokončení posudku, který má tragédii osvětlit. Aktuálně se také řeší budoucnost lanovky, jisté zatím je, že lanovka v podobě, v jaké byla před pádem, už nebude.
„Dokončení závěrečné zprávy se bude odvíjet od zpracování posudku, nicméně s ohledem na proces projednání to bude ještě v řádů měsíců," uvedl za Drážní inspekci její mluvčí Martin Drápal.
Lanovka se zřítila poté, co se přetrhlo tažné lano. To na ještědské lanovce mělo v průměru 22,4 milimetru, na délku asi 1,4 kilometru a vážilo kolem tří tun. Na Ještědu ho mění obvykle po deseti až 15 letech, naposledy se tak stalo na jaře 2016.
Prakticky od říjnového neštěstí se mluví o nové lanovce. Jako první České dráhy vyloučily možnost, že by se stávající lanovka opravila a jezdila dál, podle drah to není možné s ohledem na současné technické normy.
Jako nejpravděpodobnější se nyní jeví kabinková lanovka, jako je například na Sněžku. Místo dvou velkých kabin by bylo několik kabinek pro osm až deset lidí. České dráhy nyní zjišťují, kolik je na trhu potenciálních investorů ochotných finančně se na této investici podílet, a vypsalo takzvané předběžné tržní konzultace na strategického partnera. „Lhůta pro podání nabídek je do 15. července 2022," řekla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
Primátor Liberce Jaroslav Zámečník (Starostové pro LK) už také oznámil, že ve hře je i varianta prodloužení od současné spodní stanice lanovky o 650 metrů ke konečné tramvaje. Podle něj by lanovku mohlo vlastnit město. „Můj názor je, že by lanovku mělo ideálně do budoucna vlastnit město a případně si na provozování někoho dalšího zjednat, proto jsme už ústně jednomu z členů představenstva Českých drah předložili záměr, že bychom chtěli pozemky po té zkrachovalé lanové dráze odkoupit včetně budov," řekl Zámečník.
Lanovka by podle něj mohla vyjít na 250 až 300 milionů korun. „Kdyby město získalo pozemky do vlastnictví, tak představa je taková, že na to založíme samostatný podnik, který si na stavbu vezme úvěr a bude ho postupně splácet z tržeb z provozu. Po splacení úvěru bychom lanovku mohli zařadit do systému MHD," dodal Zámečník.
S tím ale nesouhlasí koaliční partner z ODS. „Chci, aby lanovka na Ještěd byla opravena co nejdřív. Nemám problém s tím, aby se město stalo součástí společného podniku provozujícího lanovku. Ale vkladem města by měly být maximálně pozemky města (což není málo) a pomoc při změně územního plánu,“ myslí si radní Petr Židek.
A záměr vlastnictví lanovky městem se nezamlouvá ani opozici. „Máme řádový přehled o finančních nákladech, nemáme informace o tom, že by byla nějaká představa ekonomiky budoucího provozu. Proto bychom si nedovolili vystřelit plán, že lanovku postavíme, zaplatíme, budeme provozovat a ještě začleníme do sítě MHD. Důsledně řešíme, aby naše sliby byly ufinancovatelné,“ uvedl opoziční zastupitel Jaromír Baxa (Liberec otevřený lidem).
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.