Chcete po telefonu reklamovat vyúčtování elektřiny či plynu nebo ohlásit poruchu vodovodu? Za takový hovor můžete zaplatit desítky i stovky korun. Mnozí dodavatelé energií používají pro kontakt se zákazníky, včetně nahlášení poruch, zpoplatněné modré a bílé linky. Volání na ně se nezapočítává do volných minut a může stát i 6 korun za minutu.
„Pokud dojde k poruše či pojistné události, bývá zákazník rozrušený. I kdyby věděl, že za volání na barevné linky zaplatí více než za volání na pevné linky, nemá čas se tím zabývat. Překvapilo nás proto, že z 27 dodavatelů elektřiny a plynu hned 14 využívá zpoplatněnou barevnou linku jako kontaktní číslo pro zákazníky. Někteří z nich využívají tyto linky i pro ohlašování poruch. To samé dělají i některé vodárny,“ popisuje vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený jeden z problémů zjištěných v průzkumu telefonních čísel, která různé typy společností používají pro kontakt se zákazníky.
Telefonní čísla, která začínají předčíslím 81, 83, 84 nebo 85, tedy takzvané modré a bílé linky, lidé často považují za bezplatná. Operátoři si přitom za volání na ně účtují vysoké částky a navíc je obvykle nezahrnují do volných minut. „V této souvislosti jsme nedávno vyzvali 14 největších klasických i virtuálních operátorů, aby se zdrželi protiprávního jednání ve věci ochrany práv spotřebitelů a začali volání na barevné linky účtovat stejně jako volání na pevné linky a započítávat je do volných minut,“ říká Lukáš Zelený.
Bílé a modré linky využívají také všichni doručovatelé zásilek zařazení do průzkumu dTestu. Zvláštní přístup zvolila Česká pošta, která uvádí, že dotazy na poštovní služby mají zákazníci směřovat na bílou linku. Na poštovní podmínky se ale mají dotazovat na zelené lince. „Taková praxe může být matoucí. Málokterý spotřebitel ví, kam se má správně obrátit,“ upozorňuje Zelený.
Příjemně naopak překvapily větší obchodní řetězce, které až na jednu výjimku pro zákazníky zřídily zelenou linku zdarma. Na druhou stranu, dohledat telefonní čísla na webových stránkách řetězců je obtížné. Do průzkumu dTest zařadil také 12 větších českých e-shopů. Ty dopadly hůře, hned čtyři z nich, konkrétně Datart, Kasa, Mall a Tchibo, používají pro kontakt se zákazníky modrou či bílou linku.
Zdroj: dTest
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.