Na brněnském náměstí Svobody se začátkem letních prázdnin platí nový a přísnější režim pro vjezd automobilů. Na centrální plochu města nevjedou taxíky nebo sdílené automobily. Nové omezení se dotýká také rezidentů, abonentů či zásobování, kteří prostranstvím s černým orlojem projedou pouze dopoledne.
Brněnský magistrát oznámil změnu organizace dopravy v historickém jádru minulý týden. Zatím se jedná o testovací režim. Hlavní změna se týká toho, že po dobu letních měsíců nepojedou přes historickou plochu taxíky nebo sdílená auta. Zároveň se opatřením podle města zklidní doprava také tím, protože městská regule omezuje i dobu vjezdů lidem, kteří k němu mají oprávnění – rezidenti, abonenti nebo vozidla zásobovacích služeb. Vjezd mají povolený v čase od 6:30 do 10:30. Radnice Brna také doufá, že ubude aut a zruší se oblíbená zkratku řidičů. Motoristům rezidenční či abonentní povolenka totiž umožňuje volný vjezd přes náměstí.
„Kvůli tomu, že byla centrální podoblast poměrně velká, mohli si řidiči s oprávněním zkracovat cestu přes Masarykovu a náměstí Svobody. Nově proto bude rozdělena na tři menší podoblasti: náměstí Svobody, Joštova a Masarykova–Kobližná. Už to samo o sobě eliminuje část aut. Zatím jde o tříměsíční pilotní provoz.,“ popsal Drbně mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.
Na dodržování nových pravidel dohlíží hlídky městské policie, které už v pátek mnohé řidiče svou přítomností překvapily. „Strážníci na místě provádí systematické kontroly. Nahlíží do databáze pomocí tabletu a ověřují, zda má řidič oprávnění k vjezdu. Kontrolují každé projíždějící auto,“ sdělil mluvčí Městské police Brno Jakub Ghanem.
Ani přísnější pravidla vjezdů neznamenají, že provoz z takzvaného Svoboďáku zcela zmizí. Řidiči, kteří potřebují veřejným prostranstvím projet, mají možnost získat v opodstatněných případech výjimku od úředníků magistrátu. Podle Poňuchálka ji dostanou například stavební firmy, jež v místech pracují, pořadatelé kulturních akcí nebo stěhováci.
Město vyhodnotí opatření na konci září. Následně chystá další zpřísnění. „Souběžně se chystají další kroky, které by měly odradit řidiče, kteří by měli v úmyslu nedodržovat dopravní předpisy. Jde například o zvýšení pokut za neoprávněný vjezd nebo zvýšení poplatku za instalaci a odstranění botičky. V plánu je také nechat si zpracovat posouzení, zda a za jakých podmínek je možné z pěší zóny odtahovat vozidla, a prověřit možnost instalace úsekového nebo okamžitého měření rychlosti v pěší zóně,“ dodal Poňuchálek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.