Jan Vlček, který se narodil 10. července 1922, byl v letech 1966 až 1978 hlavním konstruktérem Aera Vodochody. Zabýval se konstrukcí proudových letadel a významně se podílel na vývoji cvičných letounů L-29 Delfín a L-39 Albatros, které ve své době patřily ke světové špičce a díky nimž bylo Aero do roku 1989 největším světovým výrobcem cvičných proudových letounů.
Vlček se od mládí věnoval leteckému modelářství, vystudoval Vyšší státní průmyslovou školu v Moravské Ostravě - Vítkovicích a v roce 1949 dokončil studia na ČVUT. Počátkem 50. let pracoval na návrhu aerodynamických tunelů v Leteckém výzkumném ústavu, podílel se i na přípravě výroby sovětských cvičných letadel Jak-11 v Letu Kunovice.
Spolupracoval na vývoji letounu L-29 Delfín a poté byl hlavním konstruktérem cvičného proudového letounu L-39 Albatros, kterého podle údajů společnosti Aero Vodochody vzniklo na 2800 kusů a během let se stal nejpoužívanějším proudovým letounem na světě.
Vlček se věnoval i pedagogické činnosti, zasloužil se o znovuotevření katedry letectví na ČVUT v Praze, přednášel také na Vojenské akademii Antonína Zápotockého v Brně či na Vysoké vojenské letecké škole v Košicích. Publikoval v časopisech Křídla vlasti a Letecký obzor. Zemřel 4. ledna 1984.
Vlčkův syn Václav sledoval otcovu práci od dětských let. Když pracoval na konstrukci L-29, tak ho ve dvanácti letech posadil do kokpitu prototypu delfína, aby dokázal, že letoun bude bezpečný. "V pokoji měl rýsovací prkno a pracoval i doma. To byl jediný člověk, který neměl ve Vodochodech píchačky, protože chodil do práce ráno v pět a v devět večer domů. Vím, že na tom pracoval dost intenzivně," řekl před lety Václav Vlček.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.