V Českých Budějovicích pokračuje rekonstrukce výpravní budovy vlakového nádraží. Příjezdová hala by měla být dokončena na přelomu letošního a příštího roku, kompletní rekonstrukci chce mít Správa železnic hotovou do prosince 2023. Náklady se kvůli vícepracím zvedly na 755 milionů korun.
Památkově chráněná budova českobudějovického vlakového nádraží z roku 1908 se začala opravovat na přelomu května a června 2020. Práce nyní probíhají v jižní i severní věži, opravuje se fasáda a montují se jednotlivé části konstrukce střechy. V příjezdové hale pokračují opravy štukových prvků a omítek, restaurátoři dokončili práce na historické fresce. Instalují se rozvody slaboproudu, elektroinstalace a technologická zařízení budovy.
Podle prvních plánů mělo být vše hotovo na konci roku 2022. Po odkrytí původních konstrukcí ale narazili stavaři na velmi špatný stav některých částí budovy. „Původně jsme nepočítali, že se budou měnit stropy, po odkrytí konstrukcí jsme ale zjistili, že jsou v opravdu špatném stavu a museli jsme je vyměnit. Stálo nás to čas navíc, peníze navíc, ale muselo se to udělat,“ vysvětlil Dalibor Návara, který dělá stavební dozor.
Problém byl také se spodní vodou. „Když jsme tady kopli, tak tady bylo asi 30 centimetrů vody, někde jsme byli zároveň s novou podlahou. Museli jsme kompletně změnit systém izolace celého nádraží, protože to samé potom bylo i v jižní věži ve sklepích,“ popsal Návara.
V letošním roce by se měla dokončit fasáda budovy, na začátku roku 2023 se dokončí a pro veřejnost otevře příjezdová hala. Poté se práce přesunou do haly odjezdové. Celé nádraží by mělo být hotové do konce roku 2023.
Kromě termínu se změnily také náklady na rekonstrukci budovy. Z původních 689 milionů korun se cena zvedla na minimálně 755 milionů korun. „To nejhorší máme myslím za sebou. Určitě už se cena nebude zvedat tolik, může se posunout pouze o desítky milionů, ale ne o stovky, jak se to jevilo vůči původní projektové dokumentaci,“ popsal ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Podle něj je záměrem Správy železnic nádraží oživovat. Proto budou v nové budově prostory pro cestující, obchody a služby nebo kanceláře. Chybět ale bude nejspíš nádražní restaurace. „Snažili jsme se ji nabízet, ale bohužel neúspěšně. Je znát, že v tomto ohledu zasáhl covid,“ uvedl Svoboda. Zájem podle něj nebyl ani o supermarket, který se v prostorech také plánoval.
V nové budově by měla nově sídlit ale třeba Česká pošta a policie. „Teď dochází ke zpřesňování potřeb policie, protože tady bude téměř zásahová jednotka. To samé u pošty, která si nyní musí nadefinovat, které služby se přesunou sem na tuto adresu,“ doplnil ředitel SŽ.
Součástí rekonstrukce bude také stavba pasáže propojující severní věž s hlavní odbavovací halou, tedy pomyslné spojení s Lannovou třídou, hlavní spojnicí mezi nádražím a centrem Českých Budějovic. Tím se odlehčí nápor cestujících směřujících na chodník před budovou podél frekventované Nádražní ulice a zvýší se tím i jejich bezpečnost. Řešení interiérů navrhli architekti z ateliéru A8000.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.