Dlouhých dvaapadesát let strávil Edvard Křenek v sedadle řidiče autobusu brněnského dopravního podniku. Nyní oblíbený šofér, jenž v posledních letech nejčastěji vozil lidi linkou 67, pověsil řemeslo na hřebík a odchází do důchodu. Se zkušeným motoristou se loučí kolegové i cestující.
Málokterý zaměstnanec městského dopravce se těší takovému postavení jako Křenek. U akciové firmy, jejímž jediným akcionářem je město Brno, pracuje více než padesát let. V depu se poprvé hlásil v roce 1971, když skončil povinnou vojenskou službu.
„První autobus, který jsem řídil, byl typ RTO. Vozy měly hrozně tvrdou spojku, to se s těmi současnými nedá vůbec srovnávat. Ono se nedá za těch padesát let srovnávat vůbec nic. Tehdy nebyl skoro žádný provoz. To se panečku jezdilo. Ne jak nyní, kdy jen popojíždí,“ popsal už dříve Křenek, jemuž loni Dopravní podnik města Brna (DPMB) s primátorkou udělil za pracovní nasazení pamětní list a knihu.
Podle Křenka proměnila za půl století práce nejen po technické stránce. Jiní jsou také cestujcí, které ještě minulý týden vozil. „Dříve jsme nejčastěji sváželi lidi z fabrik a vozili jsme je na Zvonařku. Centrum Brna bylo prázdné. Dnes vozíme hlavně důchodce, kteří se chtějí dostat do supermarketů," sdělil šofér už dříve Drbně.
Křenkův odchod do důchodu oznámil DPMB na Facebooku. Pod příspěvkem se ozývají autobusákovi přátelé a kolegové ze slatinské vozovny. „S Edikem spolu makáme skoro třicet let. Vždy byl oblíbený u kolegů, cestujících i kamarádů. Je to borec-rekordman a přeji mu všechno nejlepší,“ svěřil se na sociální sítí uživatel Richard Samek.
Křenek nejčastěji řídil linku 67, která jezdí z Jundrova do obchodního centra Avion. Za svoji padesátiletou kariéru se samozřejmě nevyhnul ani dopravním nehodám. Vzhledem k době, jakou za volantem strávil, jsou podle něj ale naprosto zanedbatelné.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.