Čtete text rubriky Blogy a komentáře. Jedná se názor autora, který se nemusí shodovat s postojem redakce.
V posledních týdnech se v západních mediích hodně mluvilo o firmě Cambridge Analytica (CA), která se prý pokusila ovlivnit výsledek voleb v USA a Velké Británii. Pří výsleších představitelů společnosti v Británii se však ukazuje, že systematická práce na ovlivňování veřejného mínění před volbami s využitím desítek milionů účtů na sociální síti Facebook se zřejmě odehrávala ve více než 200 volbách v zemích jako Argentina, Indie, Keňa, Nigérie nebo Česká republika. Mělo k tomu docházet prostřednictvím činnosti dceřiné firmy Strategic Communication Laboratories. Skutečně něco podobného hrozí u i nás?
Podle dosavadních informací Cambridge Analytica bez povolení získala osobní informace z několika desítek milionů facebookových účtů, které byly následně analyzovány a s jejich pomocí byly vytvořeny psychologické profily jednotlivých uživatelů. Na základě těchto profilů pak uživatelé dostávali personalizovanou politickou reklamu, která ovlivnila jejich rozhodování v blížících se volbách ve prospěch zadavatele reklamy. Cambridge Analytica prý takto ovlivnila i referendum o Brexitu.
Oficiální vyšetřování v současné době ještě není ukončeno, ale už teď je zřejmé, že kolem společnosti bude pořádně horko. Ředitel této firmy a někteří další její zaměstnanci totiž byli natočeni, jak se vychloubají, že využívali prostitutky, falešné nabídky úplatků a další podobné metody k diskreditování politických oponentů svých klientů. Bylo by možné praktiky společnosti využít i ve volbách v České republice?
Něco podobného by pravděpodobně šlo velmi snadno. Na Facebooku je v České republice registrováno zhruba 5 milionů uživatelských účtů, což je s ohledem na počet voličů (a ještě lépe počet osob, kteří se voleb aktivně účastní) dostatečně zajímavá báze. Facebook sice v reakci na tento skandál posílil ochranu osobních informací svých uživatelů, ale stále platí to, že nejvíce informací o sobě zveřejnují na Facebooku jednotliví lidé dobrovolně, což zvyšuje pravděpodobnost zneužití těchto informací.
Pro ovlivnění voleb nejen v České republice jsou důležité dvě věci:
První věcí je dobrý výběr cílové skupiny. Například cílovat v České republice sběr dat na sociální síti na skupinu důchodců by nemělo velký smysl, jelikož naprostá většina z nich účet na Facebooku nemá. Ale cílovat mapování chování na síti například ve skupině vysokoškolských studentů má, protože díky dobré znalosti jejich myšlenkových pochodů lze odvodit potřeby, na kterých lze stavět politickou kampaň.
Druhou věcí je dobře si vybrat, k čemu chce zadavatel lidi přesvědčit. Můžete chtít přesvědčovat nerozhodnuté voliče k tomu, aby volili konkrétní stranu. Můžete chtít přesvědčovat voliče konkrétní strany, aby ji nevolili a volili jinou politickou stranu. Můžete chtít přesvědčovat voliče konkrétní strany, aby ke stejné volbě přesvědčili i své známé. Ale můžete chtít také přesvědčit potenciální voliče konkurenčních stran k tomu, že účastnit se voleb nemá smysl a že zůstat doma vyjde na stejno.
S dobrou strategií a znalostí věci není smysluplné snažit se přesvědčit příznivce SPD k volbě TOP09 (nebo naopak), ale třeba přesvědčit určitou skupinu příznivců SPD k tomu, aby měla dojem, že s ohledem na vhodně proklamované konkrétní programové priority je podobné volit ANO 2011.
Není však bez důležitosti zamyslet se i nad tím, zdali nás má tento stav věcí vůbec znepokojovat? Obhájci moderních technologií a jejich využití v reálném životě tvrdí, že efektivně personalizovaná reklama je něco naprosto nového, něco, s čím zatím není mnoho zkušeností. Navíc faktem je, že sám Facebook reklamu zobrazovanou uživatelům částečně personalizuje, respektive umožnuje zadavatelům vybrat si, jakým skupinám uživatelů se reklama má ukazovat. Je tedy otázkou, zdali vůbec firmám jako Cambridge Analytika nějak efektivně bránit v jejich činnosti.
Problémem je spíše jiná věc: V dnešní době se lidé zavírají do informačních bublin, přijímají zprávy jen z ideologicky spřízněných zdrojů a informace neověřují. K tomu sociální sítě velmi napomáhají. Pokud byste se podívali na skupiny na Facebooku, kterým dávají „lajky“ příznivec SPD a příznivec TOP09, asi byste nenašli žádné styčné body. Aktivity společností jako Cambridge Analytika této situace jen využívají.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.